VEILIGHEID ONDERWEG
25-11-2019Goede gewichtsverdeling
Ik adviseer om bij het laden van een bestelwagen voor een goede gewichtsverdeling te zorgen, zodat de voor- of achteras niet overbelast is. Voorkom een ongelijk zwaartepunt, wat de handling van de besturing zal beïnvloeden en onstabiel maakt. De zwaarste items die u meeneemt, moeten zo laag mogelijk en tussen de voor- en achterassen worden geladen, evenals langs de middellijn van de bestelwagen. Als dit niet mogelijk is, dan moeten zwaardere objecten aan weerszijden van de bestelwagen in evenwicht worden verdeeld. Wilt u overbelading voorkomen, dan adviseer ik u voor een effectief overbeladingssysteem te kiezen, dat meteen waarschuwt als het voertuig te zwaar is. Een goed systeem dat ik u kan adviseren is het systeem van het Nederlandse Overload Protection Systems.
Verlichting
Het voeren van onjuiste verlichting en het ontbreken van de voorgeschreven signaleringen en reflectoren werken evenmin bevorderend voor de verkeersveiligheid. Wat dacht u van bestelwagens die gebruikt worden voor het vervoer van gevaarlijke stoffen (hoe gering dan ook). Niet alleen de inzittenden kunnen in geval van een ongeluk letsel oplopen als gevolg van de gevaarlijke lading, maar ook omstanders. Lekkage kan er bovendien voor zorgen dat de omgeving schade oploopt. Ik behoef u niet uit te leggen dat dit aanzienlijke consequenties kunt hebben. Ik geef u bovendien de tip om in geval van leasing van bestelwagens en het vervoer van gevaarlijke stoffen aandacht te besteden aan de algemene voorwaarden van de leasemaatschappij. Vaak bevatten de ‘kleine lettertjes’ een meldingsplicht voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Voorkom verrassingen achteraf en voorzie in een melding.
Gevaarlijke situaties voor de bestuurder en passagiers
Naast een verkeerde belading kan het niet goed vastzetten van lading ook voor gevaarlijke situaties zorgen. Alles wat in de achterkant van een bestelwagen wordt gezet, moet veilig vastgezet zijn. Wist u dat bij botsingen versnellingskrachten van wel 20 G optreden? Dit betekend dat de massa van een voorwerp wel 20 x zo groot wordt. Een los trapje in de laadruimte van ongeveer 5 kg wordt dan plotseling een vliegend voorwerp van wel 100 kg. Dat krijg je toch liever niet tegen je hoofd. Laat daarom voor het wegrijden altijd controleren of alle zaken in de laadruimte voldoende geborgd zijn zodat er bij een eventuele botsing geen delen als een ongecontroleerd projectiel kunnen worden gelanceerd. De gehele lading op oog- en hoofdhoogte is natuurlijk extra kritisch omdat deze direct het onbeschermde hoofd kan raken.
Vast afscheidingsschot
U zult merken dat de meeste nieuwe bestelwagens nu standaard zijn voorzien van een vast afscheidingsschot, zodat losliggende lading niet naar voren vliegt en personen verwondt bij hard remmen. Niet alle bestelwagens zijn uitgerust met een afscheidingsschot, maar het is een nuttige veiligheids-item om te hebben. Een afscheidingsschot stopt ook de toegang tot de laadruimte via de voordeuren. Sommige bestelwagens worden daarbij ook met aparte vergrendeling van de laadruimte geleverd, wat betekent dat de laadruimte apart is beveiligd t.o.v. het passagierscompartiment. Ik adviseer u om het afscheidingsschot periodiek te (laten) controleren of het nog intact is. Heeft het schot een venster, instrueer dan uw medewerkers dat ter hoogte van het glas geen materiaal ligt dat bij een botsing door het glas kan breken.
Opruimen is geen LAST maar een LUST!
Kantoormedewerkers krijgen vaak te horen dat zij voor een ‘clean desk’ moeten zorgen. Hoe zit het met uw medewerkers die een bestelwagen tot hun beschikking hebben? Zorgen zij ook voor een opgeruimde laadruimte? Heeft u een checklist waar ze op moeten letten? Ik adviseer u een bedrijfswageninrichting te kiezen waar gereedschappen en materialen een vaste plek hebben, waar bewust over nagedacht is. Op die wijze sluit u risico’s op voorhand zoveel mogelijk uit. Spullen die op een vaste plek liggen zorgt ook voor orde en netheid. Pluspunt is dat het zoektijd minimaliseert. Wist u dat in ongeordende laadruimtes machines en materiaal sneller beschadigen en dat uw medewerkers hierdoor meer tijd kwijtraken aan het zoeken? Tevens dat de indirecte kosten extreem toenemen omdat ze extra op en neer moeten rijden om bijvoorbeeld beschadigde of defecte apparatuur te vervangen? Dit kost geld, en is eenvoudig te voorkomen!
Tot slot
Niet alleen uw medewerker, maar ook uw bestelwagen is het visitekaartje van uw bedrijf. Ik merk in de praktijk dat steeds meer ondernemers zich hiervan bewust zijn. Niet alleen presenteert u met de buitenzijde van de bestelwagen uw bedrijf, maar ook met de inrichting van de laadruimte. Een opgeruimde bestelwagen met een overzichtelijke inrichting zegt iets over uw bedrijf. Daarnaast kan het de medewerkerstevredenheid verhogen. In tijden van arbeidsmarktkrapte is dit niet onbelangrijk.
Wilt u meer weten over het veilig rijden met een bestelwagen en alles wat daarbij komt kijken, neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik ontvang u graag in onze showruimte of kom bij u langs om meer over dit onderwerp te vertellen. Ik ben bereikbaar via 088-336 00 33 of tim@ellermeyer.nl